понеделник, 1 февруари 2010 г.

PR-ът и вашият бизнес

Всеки със собствен бизнес иска компанията му да е успешна, имиджът й да е положителен, комуникациите да вървят гладко и печалбите да растат. Утопично ли ви звучи? Съвсем не е. Разбира се, винаги има „патови ситуации”, предизвикани от вътрешни или външни фактори, но именно тук се намесва PR-ът. Неговата роля е, както да решава конфликти, така и да се грижи за избягването на кризисните ситуации. Защото, колкото по-малко са кризите в един бизнес, толкова по-добре, нали!?

Някои от най-важните характеристики на връзките с обществеността, както е прието да се превежда на български език Public Relations, са:
  • Връзките с обществеността не се създават изкуствено, а започват да съществуват с появата на дадена компания;
  • PR-ът обхваща всички комуникации - външни и вътрешни за една организация;
  • Комуникацията е двустранна - много е важно да се търси и анализира както общественото мнение, така и мнението на работещите в структурата на дадена организация, по отношение на нейните действия;
  • PR-ът цели да постигне разбирателство и одобрение на дейността на дадена компания от целевите публики;
  • Връзките с обществеността изграждат положителния образ на една компания и се грижат да я предпазват от кризи в комуникацията с нейните публики.
Или, според дефиницията на Едуард Бернайс, връзките с обществеността това е изкуство, обърнато към социалната наука, в която обществените интереси са взети под внимание повече, отколкото финансовите. PR е наука и изкуство за разбиране и доброжелателност, които включват усилията за утвърждаване и поддържане на споделено разбиране между организацията и нейната публика.
Комуникацията наистина е изкуство. Да предугади предстоящите настроения и събития, да предначертае успеха, да планира правилните стъпки – това са ключови неща, към които се стреми всеки PR специалист, за да бъде удовлетворен той, в ролята си на творец, както и клиентът, доверил в неговите ръце бизнеса си. Точно затова, между двамата трябва да съществува екипност, да се допълват, да има диалогичност и чувство за работа „за обща кауза”. Не трябва и за момент дори да се прокрадва порочната схема – наемник – работодател, защото тя веднага би унищожила доверието, би изкривила посланията и би нарушила комуникацията. А целевите групи винаги усещат, когато посланията „са скалъпени”, само за да паснат на прищявката на клиента, но не и на целите и философията на компанията му. Бизнесът трябва да разсъждава трезво, да знае „къде се намира” във всеки един момент, с какви ресурси разполага и дали може да удовлетвори очакванията, които създава у клиентите си. Не бива да се дават напразни обещания или лъжлива информация, единствено с цел да се увеличат светкавично продажбите…, защото със същата скорост те ще се сринат, когато истината излезе наяве.

PR-ът работи с истини, с подплатени послания, с прозрачна комуникация, за да може бизнесът да изгради желания образ. Той се грижи за:   

Уникалността на бизнеса – стремежът е организацията да се отличи от останалите, които оперират на същата пазарна ниша. Идентичността на компанията е тази, която спомага за изграждането на философията и целите.

Имиджът
PR-ът се грижи и за представянето на организацията пред нейните служители, партньори, настоящи и потенциални клиенти, обществеността. Корпоративният имидж се изгражда индиректно, посредством правилно подбрани послания, премерена комуникация и иновативни подходи към всяка целева група. Добрият имидж винаги печели лоялността на клиентите.

Фирмената култура – важно е да се изгради адекватно поведение на организацията в определени ситуации; да се избере най-правилният начин за реагиране при кризи и за изразяване на отношение към всички страни, включени пряко или косвено в комуникацията.

И след като тези три основи са правилно изградени и се поддържат с постоянство, бизнесът и PR-ът могат заслужено да се поздравят и спокойно да вървят напред, влагайки ентусиазъм и иновативност в своите комуникации.    
В заключение, един от мъдрите закони на Мърфи, който много добре илюстрира идеята за прозрачната и истинна комуникация, на която залагат връзките с обществеността: „Можете да лъжете всички хора за известно време и някой хора през цялото време, но не можете да лъжете всички винаги.”

Довери се на PR-а, за да наPRави комуникациите ти успешни!

Няма коментари:

Публикуване на коментар