вторник, 1 юни 2010 г.

По стъпките на Герила: Историята



Всеки обича истории, в които обикновеният герой побеждава по-големия и добре въоръжен противник. Използването на необичайни тактики и похвати за изненада на противника се нарича Guerrilla. Когато малка компания или фирма шокира света с изключително необичайна ъндърграунд маркетингова кампания, при това реализирана с почти никакви средства, а ефектът отзвучава месеци наред... Е, това е герила маркетинг.

Терминът „герила маркетинг” доста нашумя напоследък. Използва се като нарицателно за всякакви маркетингови кампании, но каква е същността на Герила в действителност? Каква е разликата между Герила маркетинг и традиционната рекламна кампания?
Тази необичайна и често противоречива форма на реклама става популярна в края на 70-те години на миналия век. До този момент, рекламата винаги се е свързвала предимно с големи бюджети и примамливи, лесно запомнящи се послания, целящи привличането на нови клиенти и големи печалби.


От началото до 50-те години на миналия век, основната цел на рекламите е повече да „образоват” целевата група, отколкото да я забавляват, впечатлят и ангажират с обекта на реклама. Рекламите се концентрират върху това да осведомят клиента за нещо ново. От плакатите на публичните места до медийните реклами, дизайнерите са считали, че потребителят е необходимо да бъде научен да прави „правилния” избор. Резултатът от това са понякога абсурдните (и опасни) кампании като „Пушенето на цигари ще ви осигури прекрасна фигура”.

С времето става ясно, че рекламните техники стават все по-неефективни и в края на 70-те светът е готов да посрещне ново предизвикателство, което се появява на бял свят с публикуването на „Герила маркетинг” от Джей Конрад Левинсън.
Очарованието на Герила се корени в това, че тонът съвсем не е поучителен, проповеднически или наставнически. Наблюдателят е въвлечен в приключение, посветен е в тайна. Колкото по – творческа, нестандартна и разтърсваща е кампанията, толкова повече внимание привлича. Някои от най – запомнящите се герила маркетинг събития карат хората да се почувстват емоционално обвързани и съпричастни към идеята.
Целите на Герила маркетинга са относително простички: използвайте нетрадиционни подходи за популяризиране срещу сравнително ниски разходи. Забравете за телевизионните и радио рекламите – мислете извън рамките. Нарисувайте трапец, вместо квадрат. Направете кампанията си толкова шокираща, забавна, уникална, предизвикателна, умна, чудата, изтънчена или креативна, че хората да не спират да говорят за нея. Уверете се, че онова, което рекламирате си заслужава.


Схващането, че малкият бизнес няма потенциал да се рекламира по достоен начин е вече отживелица. Сега, той може да се сражава рамо до рамо с големите на пазара.

Помислете кои от любимите ви марки използват Герила, за да ви впечатлят и продадат продуктите си?

Няма коментари:

Публикуване на коментар